powered by www.bluechip.hu

World of Warcraft: Legion teszt

Egy letűnt kor démonjai visszatértek

by Sommendáré
2016. October 18. 15:24
El nem tudom mondani, mennyire más játékot kaptam a karmaim közé, mint amit anno 2008-ban otthagytam. Mintha teljesen kezdő WoW-os lettem volna, úgy ültem le, immáron nyolc év után ahhoz a játékhoz, ami évekig szinte a mindennapjaimat töltötte ki. Így a tesztem, nem csak egy ős játékosé, hanem egy újoncé is.
Word of Warcraft: Legion


Mikor először megláttam a címet, és a zöldes derengést a logóban, csak sóhajtottam egyet. Valamiért az a félelmem volt, hogy a Legion pusztán egy halovány megidézése akar lenni majd a Burning Crusade állati jó hangulatának. Azeroth – mint úgy általában - megint veszélyben van, és ismételten hősökre van szükség, akik majd jól fenéken billentik azokat a huncut démonokat, akik nem bírnak magukkal. Újabb démon invázió elé néz szeretett világunk, és nekünk újra van mit csinálnunk Azeroth földjén.

Új terület, kaszt, tárgyak tömkelege és megannyi funkció, amivel a WoW egy másik arcát mutatja meg nekünk, és nekem tetszik ez a szárnyas, szarvacskás kemény pofa.

A Lich Kingben érkezett death knight-ok óta sok idő eltelt, és kellett várni három kiegészítőt mire megérkeztek a démonvadászaink. Ha death knight-al játszva menőnek érezted magad, akkor a demon hunterrel egyenesen a „BAD ASS” kategóriába fogsz esni kedves játékos.  A kinézetük, harcmodoruk, nagyban eltér többi kasztétól, és ez az egyik legnagyobb frissítés, amire a játéknak szüksége volt, jó ideje. Mindig odavoltam a WoW dark fantasy részeiért, és a démonvadászokkal, újra a sötét, elképesztő hangulat kerített hatalmába, mint régen.

Háttér történetüket tekintve elég régre kell visszautaznunk az időben. Illidan a Black Temple ostrománál elküldi követőit, hogy szerezzenek meg egy fontos tárgyat, mely segíthet a légiónak a bolygók közötti utazásban. Mire azonban a kiküldöttek visszatérnek, Illidant legyőzték, a követőkre pedig nem meglepő módon, elég hosszas raboskodás vár. De természetesen ki kell engedni a bebörtönzött vadászokat, immár a jelenben, mert újabb démonok érkeztek, és az Őrzők tudják, egyedül nem tudnak mit tenni eme gonosz erők ellen. Illidan csatlósai tökéletes fegyvernek számítanak az Örzők szemében.

Az igazi sötét elfek

A legnagyobb és legjobb újítás, ami a játékot érhette, az új kaszt behozatala. A demon hunter mint új hero class hasonlóan elődjéhez, nagyobb szinten alkotható meg. A 98-as lvl mellett arra is szükség van, hogy rendelkezzünk már legalább egy 70-es szintű karakterrel. Mivel nem hétköznapi kasztról van szó, csupán egy darab vadászunk lehet egy accounton.


Demon hunter

Az Illidarik között csak két faj található meg, blood elf és night elf. Ezzel a döntéssel a Blizzard történet hű maradt saját játékához ami nekem nagyon tetszik. A WoW mindig is mmorpg volt, így szerves eleme a játéknak, hogy ilyen dolgokra is odafigyeljenek.

Mindennek ára van, és ahhoz, hogy az új class játszható legyen át kellett dolgozni egy másikat. Ugyan a Warlock – tól elvették a Methamorphosis-t, a demon huntereknél jobb kezekben lesz ez a képesség.

Eltérően a többi kaszttól, a vadászok csupán két talent között variálhatnak. A dps Havoc és a tank Vengeance. Teljesen logikus, hogy nem kapott heal vagy egyéb supporthoz hasonlító talentet a class, elvégre olyan karakterekről beszélünk, akiknek elsődleges feladata a harc és a győzelem, a csata közepén aprítani, nem pedig valahonnan messziről varázslatokat kasztolni.

Az egyéb specifikus képességeik is arról árulkodnak, hogy aktívan kell harcolniuk, egyszerre sok sebzést kell kiosztani. Az egyik ilyen a Shattered soul, mely egy ellenfél megölésekor hősünk a letört lélekdarabbal gyógyítani tudja magát. Kivétel akkor van, ha az ellenfél démonszerű lény, annak lélekdarabkájával 20 % sebzés bónuszt kapunk, húsz másodpercre.  Ezt így elnézve ismételten az jut eszébe a játékosnak, hogy aktívan és pörgősen kell ezzel a karakterrel játszani. Ugyanezt az elméletet erősíti a dupla ugrás képesség, ami semmilyen más kasztnál nem lelhető fel. Az agilis hőseink ezen kívül képesek magas helyekről „vitorlázni” démon szárnyaiknak köszönhetően. Aki hasonlóan hozzám, gyakorta zuhan le magaslati helyekről a karakterével, annak tökéletes a demon hunter. Emellett van még egy elég erős képességük, mellyel képesek meglátni a láthatatlan ellenfeleket és elrejtett kincseket.  A Spectral Sight ugyan csak tíz másodpercig tart, de ez bővel elég idő szerintem.

Ez csak pár dolog, a kaszt specifikus képességei közül van még jó néhány.

Mazochisták és Dühöngő szadisták

Tankként játszva – Vengeance – hősünk minden beérkező sebzést „painre” váltja, amellyel képességeit tudja használni. Mondhatjuk, a vengeance szereti a fájdalmat. További képességei főleg területre ható spellek, és a legtöbbel plusz „pain-t” tudunk generálni. Például az Immolation Aura hősünk testét tűz aurával borítja, ez 8 yardon belül tűz sebzést okoz, és még hat másodpercig sebez, plusz 20 paint generálva.

A Legion másik nagy újítása, az artifact fegyverek. Minden kasztnak van sajátja, a tank, démon vadászé az Aldrachi Warblades.


Aldrachi Warblades

A demon hunter másik talentjeként, kijátszható velük a dps role is. Talán ezzel a legérdekesebb a játék. A Havoc nevezetű talent egy agilis, lendületes játékmódot biztosít számunkra. Nagyon tetszett ez az újfajta, kicsit akció rpg szerű harc és játékmenet.

Míg a tank elnyelve a sebzést paint generál, addig a Havoc furyt használ harc során. A dps talent inkább sok ellenfél ellen hatékony. Érdemes vele sokat mozogni az ellenfelek körül, ki kell használni az új mozgás képességeit, különben hamar a temetőben találjuk hősünket.  A tömeges sebzésére példa a Fel Rush, mellyel karakterünk előretörve okoz egyszerre több ellenfélnek káoszsebzést.


deceiver

A Havocnak is van saját artifact fegyvere, melyet egy blood elf démon vadász használt. A Verus, és a Muramas névre keresztelt dupla penge Suramarban szerezhető meg.  A demon hunter mindkét talentje rendelkezik metamorfózissal. A Havoc esetében, felugorva földet éréskor 8 yardon belül 3 másodpercig lebénítja az ellenfeleket, és chaos sebzést okoz nekik. Emellé két másik talent képességet is erősít: Chaos Strike és Blade Dance. A tank metamorfózis közben 30%-al több életerővel rendelkezik és minden másodpercben 10 paint tölt vissza. Mindez 20 másodpercig tart.

Összességében, az új kaszt meglepően jó lett, megvallom jobban tetszik mint a Lich King-el érkező death knightok.

Minden változik

A Blizzard felismerte, nem maradhat minden, úgy ahogy régen. Persze az eddigi kiegészítőkkel is volt rengeteg újítás. Kidobtak egykori ötleteket, átdolgoztak jó pár már meglévő elemet, viszont ezek nem mindegyike volt sikeres, vagy jó döntés. A régi játékosok úgy érezték, egyszerűsödött a játékmenet és ezért szivárogtak el, az új generációnak viszont nem volt elég érdekes vagy változatos a játék. A Legion azonban megtalálta az egyensúlyt. Történetben, tartalomban is sokkal jobb lett, mint három elődje. A WoW most olyan, hogy aki újként vág bele, nem retten el tőle, de a régi játékosoknak is új kihívásokat kínál. Elmúltak azok az idők, amikor még, mondhatni a szintezés volt az egyik fő játék elem. Legalábbis amikor én utoljára játszottam, még az volt. Sokáig nem tudtam megbarátkozni az új talent rendszerrel. Mostanra elfogadtam és beláttam előnyeit, igaz számomra még mindig hiányzik a régi rendszer, de ahogyan most kinéz a játék, ez sokkal jobban idomul mind a játékosokhoz, mint saját magához.


WOW Legion map

A játék új területeiről nem érdemes több szót ejteni, mint amennyit muszáj. A Cataclysmhoz képest most „csak” apróbb pluszt kaptunk a Broken Isles képében. A terület a jelenkorig elszigetelt volt, tekintve a közelében lévő Maelstormot, ez érthető. Azt viszont már régóta tudjuk, aki odafigyelt a játék történetére is, hogy ezen a területen van Sargeras sírja ami egyben egy portál is.

Maga a terület nyolc zónára lett osztva, ami érdekesség, hogy Suramart leszámítva nincsen szint korlát. A zónák ugyanis a rálépő hős szintjére igazodnak. Ez jóval leegyszerűsíti a szintezést, felfedezést és nincs megkötve a kezünk, hogy mikor merre, milyen küldetést csináljunk.

A terület megőrizte több ezer éves külsejét, és egy letűnt éjelf civilizáció maradványait leljük fel lépten-nyomon. Az új területtel együtt sok új faj is érkezett, közülük is legérdekesebb a démonokkal lepaktáló nightborne (éjszülöttek), akik egy eddig ismeretlen alfaja a night elfeknek.


Wow: Stormheim

A zónák nagyon hangulatosra sikeredtek, hiába a démon invázió, szerencsére nem dereng minden egyes zóna zöldben. Viszont szinte az összes terület elég darkosra sikeredett, aminek szerintem sokan megörültek. Nekem főleg, a pandák teknősbéka otthon után volt felüdülés. Nem csak a warlock kapott nagy-generált képességek terén. A hunter, és a death knight kasztok szintén változásokon estek át. Immár goblinok is lehetnek egyszerű vadászok, a beast mastery talenttel egyszerre több pet-et irányíthatunk, a csapdázós talentel közelharcivá tehetjük hősünket, a marksmanship pedig elveszi mellőlünk a pet irányítás lehetőségét, cserébe olyan sok sebzést képes kiosztani, mint a másik két specializáció. Míg a death knight-ok mostantól csak sima rúnákat használnak az eddig ismert négy rúnatípus helyett.

A hunterekkel kapcsolatos változások nekem tetszenek, végre a kedvenc kasztom is kapott némi figyelmet. Elképesztő mennyit tudtam gubbasztani a hősömmel egy bizonyos területen, csak hogy befoghassak egy ritka állatot. Ha meg valaki előttem leölte, vagy befogta akkor megint lehetett várni, ki tudja meddig.

Az új tárgytípus szintén telitalálat lett. Az atrifactok új játékstílusokat nyitnak meg a játékosok előtt. Minden ilyen tárgy velünk együtt fejlődik, és egyszerre csak egy lehet nálunk. Minden ilyen tárgyat a hozzá kapcsolódó mini kampánnyal tudunk megszerezni, és nagyon megéri. Nem mélyülnék el az artifactok szintezésébe, talent kiosztásába, mert hosszú és kissé bonyolult volna mindent leírni. A lényeg, az artifact tárgyaknak van képességfája, illetve itt a név az trait tree… csak hogy még jobban belebonyolódjon az ember lánya. Ahhoz, hogy feloldhassuk a tárgyunkban rejlő képességeket artifact power-re van szükségünk. Rengeteg oldal és videó foglalkozik azzal, hogyan kell ezt kifarmolni, úgyhogy ebbe én most nem másznék bele. A lényeg annyi, hogy ezáltal rendkívüli képességekre tehetünk szert, és valóban még változatosabbra fabrikálhatjuk karakterünket és annak játékstílusát. Ezenkívül tetszés szerint változtathatjuk ezeknek a tárgyaknak a kinézetét, szóval, akik odafigyelnek arra is, mennyire nézzen ki jól a karaktere, akkor még ezzel is elbíbelődhet.

Kontent, kontent hátán

Tehát aki esetleg attól tartana, hogy a Legion nem igazán hozott újat, vagy ha hozott az nem lesz jó, azt megnyugtatom. Az egyik legjobb kiegészítő évek óta, ott dolgozták át ahol kellett, se többet se kevesebbet. Persze lesznek, akiknek majd nem tetszik ez biztos, de nem lehet mindenki kedvére tenni. Azonban ha a régieket akarták visszacsábítani, játszani, akkor a Legion erre tökéletes. Kérdés az, ez mennyi ideig elég? Had ne soroljam fel az összes új instát, raidet meg tárgyat, ami bekerült a játékba. Fénykoromban sem voltam az a fajta, aki szeretett órákat készülni egy-egy boss leölésére, számomra a pvp, Battleground volt érdekesebb. Szerettem bóklászni a világban, kimaxolni mindenhol a küldetéseket. Mondhatjuk a WoW a játékostól is függ, hogy mennyire tudja lekötni. Ha kitűzöl magadnak célt benne, akkor még elég sokáig vissza fogsz járni, de ha alapvetően nem szeret az ember több órát eltölteni azzal, hogy alapanyagot farmoljon, összerakjon magának egy komolyabb felszerelést, akkor ott ette meg a kutya az egészet.


WOW: Legion

Nem lehet azt mondani, a fejlesztők nem tettek meg mindent azért, hogy megpróbálják kielégíteni mind az új és őskori játékosok igényeit, ez pedig az egyik legnehezebb feladat. Amikor nem egy célközönségnek kell megfelelni, hanem abszolút kétféle játékos rétegnek, hiszen mindkettőnek mások a prioritásai.

Talán a PvE játékosok lesznek a leginkább megosztottak és elégedetlenek. Nagyon sokban változtattak ezen a játékmódon, főleg a megjelent atrifact fegyverek miatt. Mivel nem játszottam most másik játékos ellen, nincs tapasztalatom, mennyire váltak be a változtatások. De még ha ez nem is lett olyan jó, mint a kiegészítő többi része, akkor ez még benne van a hibahatárban.


high mountains

Annyi biztos, sokan tértek vissza játszani, és biztos vagyok benne, nem fog mindenki lemorzsolódni. Aki eddig újat várt a WoW-tól az kapott most vérfrissítést, aki pedig szerette a játékot ahogyan eddig volt, annak se lesz nagy szívfájdalma a változtatások miatt. A Legion egy érett darabja lett a World of Warcraftnak.

Van viszont egy nagyobb probléma, ami számomra felveti a kérdést, van-e jövője nem csak ennek, de a hozzá hasonló játékoknak? Van-e még érvényesülése egyáltalán az mmorpg-nek? A játék megléte óta lassan felnő még egy játékos generáció, akiket majd be kell vonzani, de mindig meg kell tartani a hűséges játékosokat is. Meddig lehet még megtölteni Azeroth-ot tartalommal? A számítógépes játékok világa az informatikával együtt kezdett el hihetetlenül fejlődni – nem feltétlenül jó irányba – és az esport ilyen széleskörű elterjedésével kérdéses számomra, meddig tud még életben maradni egy olyan játék, mint a World of Warcraft.