powered by www.bluechip.hu

Syberia 3 PC teszt

Az emlékek mindent megszépítenek

by Sommendáré
2017. May 01. 14:40
Címkék: pc, ps4, játékszoftver, xboxone
Édesanyám talán a legnagyobb rajongója a Syberia sorozatnak. Mellette üldögéltem és néztem, ahogyan az első résszel játszik, majd segítettem neki a másodikban, ahol elakadt egy feladványnál. Mondhatni, anya-lánya program volt leülni és játszani a Syberiaval. Hihetetlenül magas elvárásokkal és nem kevés félelemmel vártuk a harmadik részt, és nem minden pánik volt alaptalan.

syberia 3 test banner

Nem tudnék említeni még egy olyan kalandjátékot, ami annyira hangulatos lett volna, mint a Syberia. Persze volt és van sok nagyon jó, de számomra ennek a játéknak az atmoszférája volt mindig a legerősebb. A zene, a látványvilág és a csodálatos Kate Walker aki az egyik első igazi olyan főhősnő volt – és még ma is az – aki bájos volt de nem túl szexis, okos, határozott és úgy egyáltalán egy komplex női karakter saját problémáival és személyiségével. Aztán ott volt Oscar, kedvenc robotunk is, akinek „halálakor” szerintem minden egészséges lelkületű embernek ködpára lepte el a szemét.

Milliónyi lehetőség volt hát arra, hogy a kissé későn érkező harmadik részt elrontsák a készítők. Hiszen a játékipar és ez által a játékos bázis és a játékokkal szemben támasztott elvárások sokat változtak 15 év alatt. Még a kalandjátékok nemén belül is kibillent az egyensúly.

Szerencsére pont a főbb pontjait tekintve a Syberia 3 szilárd lábakon áll, és igyekszem, hogy minden egyéb problémáját megbocsássam neki, hiszen a változtatások mondhatni ki lettek kényszerítve.

syberia 3 test ps4 xbox test

Szükségtelen változtatások

A történetet ott vesszük fel ahol nagyjából abbahagytuk. Hans Volaberg és Kate bejárva Szibériát megtalálta a mammutokat, és a könnyfacsaró vég után hősnőnk sajnos nem tud békében hazajutni.
Öntudatlan állapotban találnak rá, a második részből már ismert youkol törzs tagjai megtalálják Kate testét és egy kórház/elmegyógyintézetnek kinéző helyre viszik.

A történetről nem szeretnék részletesen beszélni, mindenkinek át kell élnie az élményt, nem szeretném én elrontani. Ezen a téren tehát a játék tartotta magát az elődök szintjéhez, és rendkívül jó történetet írtak a készítők.

Viszont rengeteg olyan változás történt, amire igazából nem is volt szükség, vagyis volt csak nem lett sok értelme. Aki játszott a régi részekkel emlékszik arra az egyedi látványvilágra, ami egyszerre volt furcsa mégis gyönyörű. Rabul ejtett minket a ködpárás városka, és annak kidőlt bedőlt házai. A steampunk keveredett az orosz romanticizmussal. A design itt is szép és hangulatos, de hangsúlyozom nem azért szépséges, mert a grafika technikai része jó! Nagyon fontos ezt kiemelnem, mert ezt a látványt meg lehetett volna csinálni pontosan ugyanúgy, mint anno az első két részt. Azaz csodálatosra festett környezett, ami 2D-s, a bennük mozgó figurák pedig 3dimenziósak. Igazából semmi nem igényelte azt, hogy a játék minden porcikája 3D-s legyen. Így viszont borzasztóan nagy lett a game, pedig a játék maga nem hosszú. A grafika miatt lett főleg nagy a mérete nem a tartalma miatt. Tény Kate nagyon szép, és úgy egyáltalán egész szépre sikeredett a környezet is, de meg lehetett volna oldani másképp is.

syberia 3 test ps4 xbox test

syberia 3 test ps4 xbox test

Erre rátesz egy lapáttal az irányítás. Értem én, hogy az XBOX és PS4-es változatok miatt lett ilyen Kate koordinálása, de PC-n ez valami gyalázatosan frusztráló. Mivel nagyrészt oldalról nézzük az eseményeket – többek között ezért sem értem a 3D animált környezetet mindegy – gyakran kell Kate-t két tereptárgy között elnavigálni, vagy bebújni két tárgy közé, amit a billentyűk és egér használatával elég problémás. Hiszen sokszor nincs rálátásunk arra, merre is kéne Kate-nek mennie, csak sejtjük, és ha egy picit is tévedünk, folyamatosan beleakad a két tárgy közül valamelyikbe. Ez olyan mintha egy vak ember akarna két szék között átmenni és nincs támpontja. Ha át akarunk menni egy másik szobába, vagy csak egy helyiségen belül kell fordulnunk vagy zugba mennünk változik a kameranézet, és ha mondjuk addig előre mentünk a „W”-vel akkor hirtelen hátramenetbe kapcsol Kate, ha olyan a kameraszög. Na ez engem borzasztóan lefárasztott, mert képtelenség normálisan haladni. Nem lett volna elég szimplán az egér mozgatása és kattintás? Szerencsére, van nekem csatlakoztatható kontrollerem a géphez, de basszus, alapvetően ez egy kalandjáték ne kelljen már hozzá külön perifériát venni. Ezek borzasztóan zavaró dolgok és néha egyszerűen elfáradtam az irányításba.

syberia 3 test ps4 xbox test

Ami régen jó volt, most is az

A feladványok változatosak, és be lett emelve ezek megoldásába egy két újdonság. De végül is ennek a játéknak az esszenciája a történet és a feladványok azok pedig kifogástalanok. Mindezt sajnos beárnyékolja az irányítás, kameranézet és a grafika miatti töltés. Nagyon sokat tölt a játék, és a szinkronok is borzasztóak. Nem csak az a baj, hogy nem mozog együtt a karakterek szája a szinkronnal, hanem hogy rosszak a szinkronszínészek. Kate hangja még csak-csak elmegy, de egy két mellék karakter játéka borzalmasan statikus, vagy egyszerűen nem illik a személyiséghez.

A párbeszédek eleinte elég unalmasak, bár ahogyan haladunk előre rájövünk, hogy a játék így akar segíteni. Főleg a játék elején kicsit túlzottan szájbarágósan fogalmaznak a karakterek, hogy végül is mit kell csinálnunk ahhoz, hogy tovább tudjunk jutni. Viszont ezt ellensúlyozza a játék azzal, hogy a megoldandó puzzle feladatok jól lettek megtervezve. Legtöbbször működésre kell bírnunk valamit, és akkor tudunk haladni, de nem válnak monotonná ezek a küldetések.

syberia 3 test ps4 xbox test

syberia 3 test ps4 xbox test

Nem tudtam elképzelni, milyen történettel tudják tartani azt a csodát, amit az első részekben alkottak meg. Nem számítottam rá, hogy a youkol törzs körüli kaland ennyire jó lehet.

Kate még mindig szerethető – még a szinkron ellenére is – főhősnő, és továbbra sincs elnagyolva semmije, és nem csak a kebleire céloztam. Személyisége igazán jól van megírva, örülök, hogy ezen nem változtattak. Éppen csak annyit, amennyi logikus volt. Három részen keresztül követtük végig az ügyvédnő fejlődését, aki talpraesett, de ha hibázik, akkor vállalja a felelősséget tetteiért.

Játékmenetet tekintve van még egy apróság, ami zavaró lehet. Különböző tárgyakat megtalálni, vagy aktiválni nem olyan egyszerű, ha nem vagyunk elég közel valamihez, akkor nem látjuk a kis jelet, ami jelzi, hogy van ott valami használható. A borzasztó irányítás miatt válik ez fárasztóvá. Nem elég az egeret rávinni valamire, hanem közel kell menni, de pont a problémás mozgáskoordináció miatt néha elsétálunk egy-egy ilyen tárgy mellett. Ez pedig bosszantó.

Mindezeket leszámítva nem tudom utálni a játékot, mert a lényeges dolgokban erősre sikerült. Mindazok a tulajdonságok, amikért szerettük a régi részeket, azok itt is jók. Sikerült tartani a színvonalat, és puszta jóindulatból kicsit el lett baltázva a játék mechanikája. Aki rajongó annak tuti vétel, akit érdekel az is bátran ruházzon be rá, de szigorúan a két előző résszel együtt.