Mire számíthatunk a Logan-től?
Avagy mit tud majd az Nvidia prezentálni a Tegra4 után?
Szerencsére az Nvidia is idejében felismerte, hogy szükséges lesz majd a váltás a mobil piacon is. A 2014-es évre vonatkozó utitervben ugyanis ott szerepel a Project Logan, amely egy ultramobil System on Chip, aminek mindenképpen a legfontosabb újítása, hogy a mostani GeForce 600-as és 700-as széria Kepler architektúráját örökli majd.
Korai, már működő Logan SOC
Talán ez a lépés indokolta, hogy az Nvidia a saját Fermis vonalával, valamint az AMD GCN architektúrájával is szembe menve egy olyan grafikus vezérlőt készített, amely elsősorban az energiahatékonyságra és nem a számítási képességekre helyezte a hangsúlyt. Félreértés ne essék, a Kepler egy nagyon ütőképes megoldás, de a leglényegesebb szempont a megalkotásánál talán mégis inkább a skálázhatóság és az energiahatékonyság volt mintsem a nyers GPGPU teljesítmény. Úgy tűnik a kompromisszum megéri és hamarosan kifizetődő lesz az Nv számára ez a kis kitérő. A Logan CPU-jának felépítése vélhetően követi az
eddigi Tegra vonal által kijelölt 4+1 magos felépítést, ahol 4 erőteljes mag
mellett egy 5. felel majd a kisebb igénybevételnél az alacsony fogyasztásért.
Nézzük mire lesz képes az GPU:
Kepler SMX tömb
Az asztali variánsok kistestvérének aposztrofálhatjuk a Logan GPU-ját, amibe azonban egy teljes Kepler SMX tömb belefért. Ez konkrétan 192 CUDA magot jelent, azoknak teljes funkcionalitásával. Bár az Nvidia az órajelekről és a várható memória-sávszélességről még nem beszélt, de pár érdekes adatot közölt táblázatok formájában.
A legendás 8800GTX-t, az Apple A6X-t, és PS3-at is jócskán elveri majd a mobil Kepler
Azért mielőtt még valaki nagyon belelovalná magát, érdemes szem előtt tartani, hogy a táblázat a nyers számítási kapacitásra épül és nem a ténylegesen játékok alatt mérhető különbségeket mutatja.
Azt is fontos leszögezni, hogy a mobiltelefonokba szánt variáns órajelei vélhetpen alacsonyabbak lesznek a tabletekbe szánt variánsokénál, de persze így is egy korszakalkotó megoldásról beszélünk, amely egészen elképesztően sok technológiát fog támogatni elsőként a mobil SOC-ok között.
Támogatott API-k és feature-ök.
A korábbi megoldásokkal szemben, a Logan végre már Unified Shader architektúrát kapott, valamint támogatja az OpenGL ES 3.0-t, az OpenGL 4.4-et, valamint a DirectX 11-t is. Az API kompatibilitás önmagában hatalmas fegyver lesz az Nvidia kezében, hiszen egy ugyanolyan API-t kezelni képes eszközre sokkal könnyebb lesz átfordítani a konzolos, vagy PC-s játékokat, így végre megnyílhat a lehetőség a jól ismert nagy játékcímek portolása előtt mobil eszközökre.
A Logan képességeit jól szemlélteti a videó
Már régóta sejtjük, hogy a jövőben valamikor becsúsztatjuk a telefonunkat egy dokkolóba és PC-ként használjuk majd. A Logan ebbe az irányba tesz egy nagy lépést előre. A fejlesztés mindenképpen ígéretes, az egyetlen dolog ami meggátolhatja a bombasikert, ha az Nvidia valamilyen okból késik, vagy a TSMC csúszik a 20nm-es gyártás felfuttatásával, de nagyon reméljük, hogy ez nem fog bekövetkezni. Várjuk a Logan-t, és reméljük az Nvidia a mobil vonalon is leteszi a névjegyét végre!